UDELIV

UDELIV
UDELIV

torsdag den 5. december 2013

Biotopopgave 3. – Hvad kan man lave med visne blade…

På denne årstid ligger der så mange visne blade på min biotop.
Jeg har derfor besluttet mig for, at jeg vil få noget ud af alle disse smukke blade der bare ligger der i skovbunden. Mit blad projekt vil i første omgang være noget jeg griber an på egen hånd, men jeg forestiller mig, at det sagtens kan udfolde sig i praksis hvor børnehavebørn eller SFO børn kan deltage.
Jeg har på biotopen indsamlet disse blade, hvor af hovedparten er egeblade. Jeg skal gøre brug af bladene i alle tre aktiviteter.

Indsamling af blade
Så er bladene kommet med hjem












 Aktivitet 1 -  En krans af blade:

Ved denne aktivitet skal jeg også bruge en knibtang, silkebånd samt noget ståltråd.


Jeg tager knibtangen og klipper ca. 30-40 cm ståltråd som jeg stikker igennem bladene, jeg har valgt at forme ståltråden så den danner en  krans, men man kunne også have formet den som et hjerte, kun fantasien sætter grænser.

Til sidst har jeg valgt at binde et silkebånd i kransen.  Nu er den klar til at komme op at hænge, og det kan jo både kan være udvendig og indvendig.

Min færdige krans



Det færdige resultat kan være en ide som gave til forældrene.
 I denne forbindelse får jeg lyst til at linke til en sjov artikel jeg læste i ”Rokokkoposten”. Indslaget er fiktiv da ”Rokokkoposten” er webavis der skriver satiriske nyheder og indslag. Alligevel syntes jeg I skal have mulighed for at læse den.  Hvis indslaget  havde  været sandt , havde det højst sandsynlig nok skab debat.



Aktivitet 2  – Blad Tryk:

Her skal bruges maling, en pensel samt noget papir.


Med penslen maler jeg på mine blade, hvorefter jeg trykker bladet ned på noget papir. Dette giver mig nogle flotte tryk hvor jeg tydeligt kan se bladets strukturer. Jeg har valgt at lave trykket på papir, men stof kunne også være en mulighed.


Mine færdige tryk


Aktivitet 3 – Laminering af blade:

I denne aktivitet er, en saks, en lamineringsmaskine og noget bånd en nødvendighed. 


Jag tager bladene og laminerer dem, herefter klipper jeg dem ud, så jeg nu har nogle fine motiver i plastic. Med min hullemaskine laver jeg det hul, hvor jeg kan putte båndet i, på denne måde har jeg nu fået lavet nogle fine ophæng jeg evt. kan hænge på en gren, så det bliver en uro. Man skal passe på man ikke klipper for tæt ind mod bladet, gerne en halv centimeter fra bladet.


 Ophængene kunne være en god ide at pynte institutionen med i efterår/vinter perioden. Så kan forældrene også få et indblik i hvad børnene har lavet. 









Når børnene og pædagogen sidder sammen og laver fx bladkranse,  skabes der om denne aktivitet en fælles opmærksomhed. Man kan derfor sige at der er tale om et fælles tredje, hvor børnene igennem aktiviteterne får udviklet deres sociale kompetencer. Det er vigtigt at pædagogen er i stand til at udvikle de sociale kompetencer, da det er et af kravene i de pædagogiske læreplaner der arbejdes med i dagtilbuddene.(uvm.dk 2013)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar