UDELIV

UDELIV
UDELIV

onsdag den 19. februar 2014

Friluftsliv....

Følgende litteratur er anvendt:

  • Tordsson, Björn (2006):Perspektiv på friluftslivets perspektiv. 1 udgave, Haderslev. CVU Sønderjylland, University College.
  • Bentsen,Peter, Søren Andkjær & Niels Ejbye - Ernst (2009) 1. Udgave, 1. oplag, København. Forlaget Munksgaard Danmark.
Friluft kan siges at stå for "FRIHED" "FRI LUFT" & "AT LEVE". (Bentsen 2009 s. 128)

Jeg har været i Tingdal Plantage som ligger ca. 3 km fra hvor jeg bor, det er også i plantagen min biotop befinder sig. Da jeg kom derud valgte jeg som det første bare at gå en tur igennem plantagen uden noget videre formål, selve turen var målet i sig selv.Når man bevæger sig udenfor som i fx. Tingdal Plantage erfarer man individuelt hvad mødet med naturen giver en på det personlige plan, i mit tilfælde giver mødet med naturen mig frem for alt livskvalitet, men også sundhed og psykisk balance. (Tordsson 2006 s. 12) 


Når man arbejder med mennesker er det vigtigt at have for øje hvilken mangfoldighed friluftslivet ligger op til, men hvad man beslutter sig for at lave, varierer meget i forhold til hvilken målgruppe man arbejder med.
Ude i naturen er der højt til loft og døjer man  fx. i institutionen med dårligt indeklima hvor støj er dominerende, er det oplagt at søge ud i naturen.
Det er også vigtigt at være opmærksom på hvad der foregår i mødet mellem brugergruppen og naturen, men også at være et godt forbillede, når det drejer sig om omgang med naturen.
Samtidig skal man støtte op, om den nysgerrighed der opstår i brugergruppen og deres modtagelighed for de indtryk de møder udenfor.
(Bentsen 2009 s. 128-137)
Ovenstående mener jeg er vigtige pædagogiske redskaber, når man vælger at tage en brugergruppe med ud i naturen. 





Efter at have gået en tur skulle vi (min mand og jeg) lege en leg jeg har valgt at kalde " At kende sit træ", jeg har fundet inspiration til legen via Skoven i Skolen. 
Vi fandt et område i plantagen, hvor der er en masse træer, jeg brugte lidt tid på at iagttage træerne og herefter fik jeg bind for øjnene. Min mand førte mig rundt, så man må sige der også ligger noget tillidsøvelse i denne aktivitet. Han førte mig hen til et træ, han havde udvalgt skulle være "mit træ".





Jeg går i gang med at mærke på træet og her er det tydeligt at denne leg er præget af man får brugt sine sanser, især lugte og følesansen.



Jeg prøver at snuse til træet, men syntes ikke det har nogen særlig besynderlig duft.


Efter jeg mener at nu har jeg rørt nok ved mit træ, bliver jeg ført tilbage på det sted, hvor jeg startede med at få bindet for øjnene, jeg bliver ført en anden vej tilbage, for at forvirre mig.

Hvad det især kendetegner "mit træ" er den gren der stikker ud til venstre på træet og så et det et ret tyndt træ, jeg tænker med det samme at min mand har valgt et lidt for let træ og det har han nok også, for da jeg får bindet af øjnene, kan jeg med det samme gå hen og udpege "mit træ".
Han har lovet mig næste gang at han vil finde et lidt mere "kompliceret" træ. Men han troede faktisk at det ville være sværere for mig at genfinde træet nu der var så mange træer på området, jeg vil tro der var ca. 35-40 træer.

Jeg syntes at denne leg er ret sjov og er helt klart en leg jeg vil tage i brug, når jeg igen får mulighed for at tage en brugergruppe med ud i naturen. Den er samtidig simpel da den kun kræver et område med træer samt et tørklæde til øjnene. 
Til gengæld er legen udfordrende, da det kræver tillid til den der fører en igennem et terræn der for mit vedkommende var ret ujævn. 
Uden tvivl fik jeg brugt mine sanser, især lugte og følesansen, nu min synssans, var taget fra mig. 


I næste uge vil jeg til Hjerpsted strand og udforske naturen lidt, hvad jeg finder på derude må tiden vise.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar