Jeg har altid syntes det er en ret speciel fugl, idet at den b.la ligger sine æg i andre fugles reder, så de fugle der ejer reden, faktisk bliver en slags adoptivforældre for gøgeungen. (fugle-net.dk)
Jeg vil ikke give en lang beskrivelse af gøgen, men istedet berette om mine didaktiske/pædagogiske overvejelser omkring at bruge gøgen som tema i en SFO.
Dette link er en optagelse af en gøg der kukker (Youtube) kunne være oplagt at vise for børnene, hvis ikke de allerede kender "kuk kuk lyden"
http://www.youtube.com/watch?v=HDsbk9PSeo0
Min målgruppe vil som tidligere nævnt være SFO børn i alderen 7-10 år.
Jeg vil vise dem et billede af gøgen og hver især lade dem tegne og farvelægge deres egen gøg. Dette skal være med til at udvikle deres kreative kompetencer, men samtidig skaber det også fællesskabsfølelse omkring det at sidde rundt om et bord og tegne.
Jeg syntes H.C Andersens sang " "Hvor skoven dog er frisk og stor" vil være oplagt at synge i denne sammenhæng. Når trioen "De nattergale" synger den lyder den således:(klik på link)
http://www.youtube.com/watch?v=uMs8lWCUZiE
(Sangteksten)
Hvor skoven dog er frisk og stor,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Skovmærker der og jordbær gror,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
I træets bark er mærke sat,
der så jeg dig en måneklar nat.
Kuk-kuk, kuk-kuk, fallera,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
I måneskin er smukt at gå,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
I skov ved solskin ligeså,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Af kukkeren jeg vide får,
hvor mange kys og leveår.
Kuk-kuk, kuk-kuk, fallera,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Gør ikke verden dig for tung,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Husk på, du er kun én gang ung,
kuk-kuk, kuk-kuk fallera.
Skovmærker gror, og jordbær gror,
og kukkeren ved når og hvor.
Kuk-kuk, kuk-kuk, fallera,
kuk-kuk, kuk-kuk, fallera.
Sangen indeholder gøgens kuk, men er også en æstetisk måde for børnene at udtrykke sig på. At synge skaber fællesskab og glæde, hvilket kan være et mål i sig selv.("Æstetik og læring" af Bennye' Austring)
Kulturhistorie om gøgen:
For hundrede år tilbage var folk mere overtroiske end de er idag, og dyr samt naturfænomener blev oftest brugt som gode og onde varsler.
Gøgen blev også kaldet "Kukmanden", og nogle mente at de antal kuk som gøgen kukkede var de år man havde tilbage at leve i. Gøgens kuk kunne også fortælle de ugifte piger hvor mange år der ville gå, før at de blev gift.
Stod man under et træ hvor gøgen befandt sig og den kukkede tre gange, så kunne man få tre ønsker opfyldt. (danske-dyr.dk)
Disse historier vil jeg helt klart også fortælle børnene og i fællesskab drøfte dem.
Jeg forestiller mig jeg i sommerperioden vil samle børnene og gå i skoven i håb om at høre en gøg kukke.
Kulturhistorie om gøgen:
For hundrede år tilbage var folk mere overtroiske end de er idag, og dyr samt naturfænomener blev oftest brugt som gode og onde varsler.
Gøgen blev også kaldet "Kukmanden", og nogle mente at de antal kuk som gøgen kukkede var de år man havde tilbage at leve i. Gøgens kuk kunne også fortælle de ugifte piger hvor mange år der ville gå, før at de blev gift.
Stod man under et træ hvor gøgen befandt sig og den kukkede tre gange, så kunne man få tre ønsker opfyldt. (danske-dyr.dk)
Disse historier vil jeg helt klart også fortælle børnene og i fællesskab drøfte dem.
Jeg forestiller mig jeg i sommerperioden vil samle børnene og gå i skoven i håb om at høre en gøg kukke.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar