UDELIV

UDELIV
UDELIV

torsdag den 16. januar 2014

BÅLMAD.....

Fredag d. 10/1-14 lavede vi i VNT mad udenfor, jeg beskæftigede mig med bålmad.

Når man i institutionerne bruger bålmad som en pædagogisk aktivitet, kan man sige at det går ind under Læreplanernes tema nr. 5, nemlig det der hedder Naturen og naturfænomener. 
Jeg vil dog understrege at man også sagtens kan lave bålmad med en gruppe udviklingshæmmede,da det er en aktivitet der indeholder mange forskellige processer hvor alle kan være med.(dcum.dk)





















Det bål jeg lavede på seminaret er bygget op som en pyramide, hvor jeg først har flækket noget træ i små stykker som jeg brugte til at tænde op med, inde i pyramidens midte puttede jeg avispapir og tændblokke.
 Uden om det lille pyramidebål, byggede jeg et større pyramidebål og hele tiden lagde jeg brænde på for at holde gang i det.

Med henblik på bålmad som en pædagogisk aktivitet,  ligger der i optændingsfasen,  mange små opgaver for brugergruppen, det kan være alt lige fra at hente brænde til at krølle avispapir. Det giver et fællesskab hvor alle hver især, føler de har bidraget med noget.



Det gode ved bålaktivitet, er at det ikke kræver mange kvadratmeter og har institutionen ikke en bålplads kan man anskaffe sig et bålfad eller en bålvogn, som ligner en trækvogn der har en rist. Institutionen kan også benytte de bålpladser der er i fx. offentlige skove.


Ved at lave bålmad med fx. børn, kan man sige det er at tage køkkenet med udenfor og på denne måde udvider man også køkkenet.
Udenfor er der rummelighed, så alle kan se hvad der laves, også på afstand. Ved at børnene går fra og til er de stadig med i processen.
Ved at børnene deltager i at snitte grøntsager til en evt suppe, motiveres de også til at spise den, da de selv har været med til at tilberede deres mad. Kræsenhed opstår måske ikke, idet  børnene selv ser hvordan maden bliver til.de får en fornemmelse af hvad det er de skal putte i munden  (KBHmadhus.dk)

Bål er en oplagt pædagogisk aktivitet, da den skaber rum for læring  og udvikling hvilket er vigtige målsætninger når der arbejdes ud fra pædagogiske læreplaner. ( Lasse Thomas Edlev's "Natur og miljø i pædagogisk arbejde" s. 172)

Her kan nævnes:

  • Bål er et samlingspunkt der giver fællesskab hvor man kan hjælpe hinanden
  • At snitte og hakke grøntsager giver et kendskab til at lave mad
  • At være ude i naturen udvikler krop og sanser
  • Nysgerrigheden udfordres ved at få nye oplevelser

Marlene, Sussi og jeg lavede b.la boller på bålet, hvor vi bagte dem i en gryde, med sand i bunden af gryden. Gryden havde et tætsluttet låg. Sandet sørger for at varmen er jævn, da det suger varmen til sig og holder på den. (skoven i skolen.dk)

På det personlige plan fik jeg rigtig meget ud af denne dag, da det styrkede fællesskabet, jeg fik også øjnene op for at bål er andet en snobrød og skumfiduser.
Jeg fandt ud af jeg kunne optænde et bål, og at mit bål  rent faktisk kunne bruges til madlavningen. Dette anerkendte mig i at jeg sagtens ville kunne igangsætte en sådan aktivitet i fx. en institution.  Det gav mig også blod på tanden til at få mere gang i det bålfad jeg har der hjemme. Skønt at lave mad i et "rum" der har så højt til loftet.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar