UDELIV

UDELIV
UDELIV

torsdag den 23. januar 2014

Museumsbesøg i Tønder

Jeg har  besøgt Museum Sønderjylland i Tønder, som tidligere var et slot/borg ved navn Tønderhus.

 I 1923 blev det til et museum, hvor kulturhistorien var omdrejningspunktet. På museet møder man udover en masse kulturhistorie også en del kunst,samt det også er et besøg værd at tage op i Vandtårnet der er tilknyttet museet.
Kunstudstillingen viser mange surrealistiske  værker af bl.a  danske kunstnere, men pt. var der også en udstilling med Ingelise Westmanns naturmalerier. Disse malerier fangede mest min opmærksomhed, da de havde en beroligende effekt på mig. Jeg sad mig derfor på den bænk der var placeret midt i rummet, og her sad jeg så og nød malerierne der satte  følelserne i frit løb.


Et af Westmanns malerier der ledte mine tanker hen på havet og stranden.


I den kulturhistoriske del, var der rigtig mange spændende ting at kigge på, bl.a kniplinger og hollandske fliser. 
 Da jeg så de smukke farverige fliser, dukkede der tanker op i mit hoved, om  at beboerne på min arbejdsplads (et bofællesskab) sagtens hver især, ville have mulighed for at sidde ved et bord og  farvelægge en masse fliser. Så kunne vi med fliserne lave en spændende, farverig og kunstnerisk væg på en af de kedelige hvide flader i fællesstuen, er sikker på husets pedel ville hjælpe med at mure fliserne op.

              
   De hollandske fliser og en kniblet dåbskjole                          


Museet er velegnet til børn og handicappede, hvis vi tager Vandtårnet som et eksempel,  det er handicapvenligt, idet at der er elevator. På hver etage er der udstillinger med møbelarkitekten Hans Wegners stole, så der er også mulighed for et lille hvil.

Påfuglestolen designet af Wegner i 1947

Med henblik på børn, forestiller jeg mig det kunne være en sjov aktivitet at tælle trinene op i tårnet. Jeg tog selv turen og kom frem til 162 trin. Museumskustoden kunne bekræfte jeg havde talt rigtigt. 


Her ses et tegnet billede af vandtårnet og dets konstruktion, det blev opført i 1902. (Dette billede hænger i vandtårnet)
Udsigten fra Vandtårnets øverste dæk  viser Tønder i et vinterlandskab. Den store røde bygning lige overfor er Hotel Tønderhus, som er opkaldt efter slottet.

Under mit besøg blev jeg igennem mange af udstillingerne ret inspireret, men min interesse blev  særlig vakt, da jeg kom ind i de gamle fangeceller, de blev indrettet i Tønder Slots porthus omkring år 1800.(museum-sonderjylland.dk)





Efter samtale med kustoden fandt jeg ud af at fangecellerne er et stort trækplaster for børn, da de finder det spændende, men også lidt uhyggeligt.Børnene stiller mange spørgsmål, hvilket jeg også kan forestille mig kan føre til spændende samtaler børn og pædagoger imellem. 

Cellernes vægge er lavet af træ,hvor fangerne har sat deres præg med diverse inskriptioner. Tænk at disse gamle vægge fortæller historier. Der har simpelthen siddet fanger for over 200 år siden og ridset ind i træværket. Set med mine øjne er disse trævægge kunst i sig selv, som i særdeleshed gjorde indtryk på mig.




Inskriptionerne i trævæggene



Ved at stå inde i en af cellerne, kom jeg pludselig til at  tænke på runeskrift, som de b.la  brugte i Vikingetiden.Jeg syntes alle disse bogstaver, tegn og streger i trævæggene, ledte mine tanker hen på runer.







Ud fra den inspiration der ramte mig i fangecellerne, har min nysgerrig ført mig til følgende:

Vikingerne skrev bl.a med runer, via tegn og streger fik de videregivet deres tanker. De ristede runerne ned i sten og træ, at riste betyder at de ridsede. 
Når de ristede i træ, gjorde de det på tværs af årene, ellers ville tegnene forsvinde i det bløde træ.(mjodvitnir.dk 2014)

Mht valg af målgruppe, forestiller jeg mig at samle en flok SFO børn i alderen 7-10 år. I  fællesskab vil børnene og jeg via bøger eller på nettet  undersøge det rune alfabetet som de brugte i vikingetiden. Jeg har på Ribe Vikingecenters hjemmeside fundet et alfabet med runer, jeg har i fri hånd prøvet at tegne runerne selv, sådan blev resultatet:




Mange af runerne kan omskrives til de bogstaver vi bruger idag, dengang brugte de dog ikke dobbeltkonsonanter og de havde heller ikke store og små bogstaver.
Så jeg ville fx. have heddet kamila istedet for Kamilla.(natmus.dk 2014)

At arbejde med runer som et projekt kunne også tage sit udgangspunkt ved at man sammen med børnene besøger et vikingemuseum, her i nærheden har vi et i Ribe.På denne måde får børnenes også et indblik i vores kulturhistorie.

For mig er det vigtigt at jeg formår at sætte rammerne for et projekt hvor børnene kan udfolde sig kreativt på egne præmisser.

Følgende rammer vil jeg sætte for børne gruppen: 

Undersøge hvilke lokaler vi kan låne til at arbejde med vores rune projekt, det kunne evt. være skolens sløjdlokale som ligger lige ved siden af SFO'en.

Jeg vil tilrettelægge disse aktiviteter for børnene:

  • Aktivitet 1: Der er  indkøbt lærreder som de evt .blot kan vælge at male på, eller de kan også klippe runer og klister dem på lærredet. Formålet er at bevare hovedtemaet runer, hvordan børnene vælger at disse oldnordiske tegn skal komme til udtryk i deres kunst, er helt op til dem

  • Aktivitet 2: Lade børnene lave deres egne mini runesten, først skal de selv finde de sten de vil bruge, mon ikke de kan finde dem i den lille skov der ligger i forbindelse med SFO'en. Her er det en god ide at bruge  sorte tuscher, da de er nemme at farve med på sten. Hvad børnene vil formidle med deres runeskrift, er op til dem, jeg vil dog foreslå dem at det evt. kunne være noget der fortalte en lille historie. For at skrive runer, skal vi have fat på det runealfabet vi i fællesskab har fundet, det kunne være noget ligende det jeg fandt på nettet.

Jeg har fundet en sten i naturen, hvorpå jeg har skrevet mit navn "Kamilla Toft", sådan kan resultatet af en mini runesten se ud.
  • Aktivitet 3: Ved denne aktivitet skal børnene i gang med at arbejde i træ, nu skal der nemlig ristes runer. Vikingerne gjorde det bl.a med skarpe genstande, vi vil gøre brug af brændepenne, hvor børnene skal ridse deres egne runer, her står det dem også frit for hvilke runer de vil ridse.

Ved at sætte rammerne for de tre ovenstående aktiviteter ønsker jeg som sagt at få kreativiteten i spil, da kreativitet sætter gang i sanser og følelser.(bupl.dk)

Mit projekt skal også være med til at fokusere på det kognitive, nemlig at brugergruppen  tilegner sig viden igennem de tænkninger og undersøgelser aktiviterne ligger op til.

I Dagtilbudsloven § 7. stk. 3. står der at dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring.(retsinformation.dk)

Ved at tilrettelægge et pædagogisk forløb med runesten, som det jeg foreslår, og ved at udføre det i praksis, mener jeg et sådan forløb, opfylder de krav der stilles i forbindelse med § 7. 

Set på med  "Reggio Emilia øjne", nemlig at børn har 100 sprog eller måder at udtrykke sig på, skyldes at de bruger alle deres sanser, fantasi og kreativitet når de udtrykker sig. (lekolar.com) Dette er vigtig at have for øje når man arbejder med børn syntes jeg.
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar