UDELIV

UDELIV
UDELIV

søndag den 30. marts 2014

At lave en regnmåler

I forbindelse med denne opgave syntes jeg det kunne være spændende at lave en regnmåler, så det har jeg simpelthen gjort.
I tankerne har jeg haft at sådan et forløb, vil man sagtens kunne igangsætte med børn i børnehaven samt SFO'en.
Indgangsvinklen til forløbet vil være "Hvad er regn og hvor kommer det fra"?
Som pædagog er det derfor vigtigt at have tilegnet sig noget viden om netop dette, så man kan formidle det videre til børnene.


Vanddamp kommer fra fx. søer, havet, åer mm, når solen varmer vandet op bliver det til damp og dampen blander sig med den varme luft.
Varm luft stiger opad og jo højere den stiger op, jo koldere bliver den også, når vanddampen bliver afkølet, fortætter den til små vanddråber, dråberne samler sig omkring støv i luften og bliver til skyer.
Når dråberne bliver for tunge til at luftens tryk kan holde dem deroppe, så falder de herned til os som regn (eller sne og hagl, men det er en helt anden historie)
Man kender det med at vanddamp bliver til dråber, når man er i bad, rører vanddampen den kolde rude eller det kolde spejl, så bliver det til vanddråber.
(skoven-i-skolen.dk)

Ved at lave en regnmåler kan man måle hvor meget regn der kommer ned, man kan også få en snak om regn, børns nysgerrighed vil skabe rammerne.

Jeg har taget en plastic flaske som jeg har skåret over. 


Jeg har taget en linial som jeg har klistret på flasken, linialen er først placeret, så 0 starter der hvor siderne begynder at være lige. Min regnmåler kan måle om til 100 mm, men mon der kommer så meget regn! Regn måles altid i milimeter.

Jeg brugte rigtig meget klister, så jeg er sikker på den kan holde til at være udenfor.




Så er regnmåleren kommet udenfor, jeg har placeret den på en jernpind (hegnspæl) jeg fylder vand i, så det kommer op til mit eget 0 punkt, og der hvor jeg kommer til at måle regnen fra. Jeg har placeret regnmåleren i min have, da min biotop ligger i en offentlig skov, og er ikke helt sikker på om den får lov til at blive stående så, måske er der nogle der ikke kan lade den være.

Jeg vil måle regnen over en periode på 2 uger, da jeg i vejrudsigten har set at der ikke kommer regn i mit lokalområde før om 8 dage (så må vi håbe vejrudsigterne holder) 

Syntes lige denne skønne sang skulle med, ikke fordi den er en hyldest til regnen, da Bamse og Kylling gerne vil stoppe den, men den handler om regn og så kan man synge den med børn.

Naturen er god til at inkludere pædagogisk arbejde, såsom at lave regnmålere med børn, og sætte dem op ude i naturen.

For at børnene får ejerskab til forløbet er det vigtigt at der tages udgangspunkt i børnene, at man som pædagog er til stede, lytter, opfanger og registrerer hvad børnene foretager sig.
De hypoteser og spørgsmål som dukker op ved børnene skal man vise interesse for, da det er med til at drive værket.(Elfström s. 50-52)

Ved at skabe trygge rammer med plads til fordybelse og introducere nye aktiviteter/fænomener for børn, såsom  regnmålere, så er man med til at udvikle dem, følelsmæssigt, mentalt og fysisk. (drkboernehave.HK.dk)

Samtidig syntes jeg det er vigtigt at børn kender til elementerne som vand, ild, luft og jord og ved at lave regnmålere kommer vand i fokus.

Apropos vand, ligger jeg også lige et billede ind af disse her:

Jeg har formet små skibe af aviser, som jeg vil sætte ud i bækken på min biotp, dette vil følge senere i et andet oplæg på min blog.

Jeg er igennem denne opgave blevet ret inspireret og har derfor også været på biblioteket og låne disse to bøger:



Bøgerne er om antonymer, som er at finde modsætninger

Eksempler fra "Rim med familien op & ned antonymer"


"Som UNG vil man ha sjov og pjat og leg, så tit man orker,
som GAMMEL får man stok  og hat og ligger mest og snorker".

"Min oldemor er stor og TUNG og formet som en pære,
hun si'r, at hun var slank som ung og meget LET at bære".

Syntes også det kunne være spændende at arbejde med antonymer, forestiller mig man kunne gå ud i naturen og finde dem, fx. et lille og et stort træ, tage billeder af antonymerne og herfter laminerer dem og lave det til et vendespil. Dette tror jeg børn vil kunne få sjove og lærerige oplevelser med.
Ved at sidde og fundere over antonymer er jeg selv kommet frem til:

lang - kort
god - ond
sur - glad
varm - kold
grim - smuk
dag - nat
sort - hvid
tørt - vådt
med - uden

Så man må sige det at gå ud i naturen og finde antonymer ligger op til et rigtig spændende forløb. For at ingen skal misforstå de antonymer man har valgt, kan man på vendespilskortet skrive under billedet hvad det er fx. ved det lille træ, kan der stå lille og ved det store kan der stå stor.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar