Jeg har med min gruppe udarbejdet en opgave om "Jord til bord" den kan man læse noget af her:
Planlægning
af forløb ud fra SMTTE modellen
Sammenhæng:
Vi
vil planlægge et vikingeforløb i SFO’en, forløbet vil strække sig over 14 dage,
hvor børnene har mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter, en af dem
vil være ”Jord til bord”. Vi vil i fællesskab med børnene finde råvarer i
naturen og her efter lave vores egen vikingemad over bål.
Uderummet har så mange
dimensioner af æstetisk, følelsesmæssigt, biologisk og kulturel art. (Edlev.
2008 s. 62)
Mål:
Børnene
skal lære hvad begrebet ”Jord til bord” betyder, hvor maden kommer fra. Igennem
deres sanser skal de udforske naturen og få kendskab til de mange muligheder af
råvarer naturen byder på. Af de
indsamlede råvarer skal de lære at lave mad over bål som vikingerne gjorde det.
At lave mad i naturen kræver mange hænder og derfor giver det et samarbejde og
et fællesskab.
Samtidig skal det også give
dem en historiebevidsthed, hvor de vil få en indsigt i hvordan vikingernes
levevilkår har været og udviklingen frem til i dag.
Tiltag:
Det
er vigtigt at vi som pædagogisk personale er opmærksomme på at aktiviteterne
bliver sat i gang og at de er tilpasset den valgte målgruppe. For at målene med
projektet bliver opnået. Vi skal være opmærksomme på hvad vores roller er, hvem
står for hvad med hensyn til opdeling af aktiviteter. Samtidig skal vi være
aktivt deltagende ved at være inspirerende, lyttende, spørgende samt støtte
børnene i egne initiativer.
Tegn:
Vi
skal holde øje med om børnene viser interesse, hvordan er deres humør, oplever
de glæde og nysgerrighed og er de aktive omkring projektet. Dette er vigtige
succeskriterier vi skal have for øje.
Evaluering:
Vi
skal løbende reflektere over forløbet og gøre os klare tanker om hvad vi kan
gøre bedre næste gang, vi planlægger et lignende forløb.
Brød:
Vikingernes vigtigste
kornsorter var rug og byg, men de dyrkede også havre, hirse, og
hestebønner. Disse sorter blev brugt til brød, grød og brygning af øl.
Hvede var forbeholdt de
rige, da det var en sjælden sort og ansås som luksus.
Hvad angår brød, bagte
vikingerne gerne fladbrød, som blev bagt på en pande eller en jernrist over
bål, først i slutningen af vikingetiden fandt de ud af at bruge en ovn. (natmus.dk)
Da det er fladbrød vi vil
lave med børnene, har vi forsøgt at lave vores eget fladbrød ud fra denne
simple opskrift:
·
Hvedemel
·
Rugmel
·
Bygmel
·
Ramsløg
(selvplukket)
·
Vand
·
Kærnemælk
(fra gruppens smør produktion)
Vi blandede alle ingredienser sammen og formede små fladbrød, som vi kom på en
pande, hvor de fik 5 minutter på hver side. Vi syntes de smagte rigtigt godt,
ramsløgene gav en dejlig smag.
|
Øl og Mjød:
Øllet blev fremstillet af byg, og det drak de
meget da vandet i vikingetiden kunne være sundhedsskadeligt. Det blev lavet
både med mild og stærk promille, det milde kunne børn og så drikke og det var
godt at slukke tørsten med oven på det meget saltet mad. Det stærke øl drak
vikingerne gerne ved festlige lejligheder, de drak også mjød som var en sød
gæret drik der bestod af honning, vand og krydderier.
(Vin var også kendt i vikingetiden, men var
kun noget de færreste havde råd til, da vindruerne skulle importeres fra andre
lande) (natmus.dk)
Da vi af gode grunde ikke kan servere alkohol
til børn, har vi valgt at lave børnemjød hvor vi har brugt:
·
Honning
·
Solbærsaft
Ingen kommentarer:
Send en kommentar